گروه آموزشی طراحی و دوخت فنی و حرفه ای شهر تهران

اعضای گروه سال تحصیلی ۹۱ - ۹۰ : سمانه نورایی - آمنه شیخ روز کاری گروه : دو شنبه

گروه آموزشی طراحی و دوخت فنی و حرفه ای شهر تهران

اعضای گروه سال تحصیلی ۹۱ - ۹۰ : سمانه نورایی - آمنه شیخ روز کاری گروه : دو شنبه

شیوه های لکه زدایی از پارچه

لکه زدایی   

    آشنایی صحیح با نحوه لک زدایی علاوه بر اینکه موجبات صرفه جویی را فراهم می سازد عدیده ای نیز همراه دارد زیرا در صورت بروز لک  در لباس اگر به فاصله به رفع آن پرداخته شود لک به خوبی پاک شده و اثری از آن در روی لباس یا پارچه دیده نمی شود در صورتی  که پس از مدت طولانی پاک کردن لکه با آسانی ممکن نیست از طرف دیگر بسیاری از لباسشوئی ها و لکه گیری ها  در اینگونه موارد پارچه را از بین برده و کم دوام می کنند و یا لکه ها را به درستی زایل نمی سازد به طوری که پس از مدتی دو مرتبه ظاهر می شود. 

    اولین نکته برای پاک کردن لک آنست که نوع پارچه را بشناسید و در نظر بگیرید.این موضوع در پاک کردن لک بسیار اهمیت دارد . زیرا داروهای زایل کننده لک در پارچه های مختلف تاثیر متفاوت دارد و استعمال آن نسبت به بافت پارچه و رنگ و جنس آن و اندازه ضخامتش فرق میکند. مخصوصا در لکه گیری باید انواع پارچه های نایلونی و اورلونی را از سایر پارچه ها مشخص کرد زیرا جنس های مزبور در مقابل اغلب مواد زایل کننده لکه مقاومت ندارند یا رنگ خود را از دست می دهند. 

برای لکه گیری باید نکات زیر را مورد توجه قرار داد :

1-   ابتدا لکه و نوع لکه از چه موادی است.

2-    به نوع پارچه از لحاظ قابل شستشو بودن و نبودن

3-   هر نوع ماده شیمیایی که می خواهید به کار ببرید روی درز لباس یا تکه پارچه مشابه امتحان کنید.

4-    آب داغ بعضی از لکه ها مانند تخم مرغ و خون را ثابت می کند.

5-    آب صابون نیز بعضی از لکه ها مانند چای   قهوه وعصاره بسیاری از میوه ها را ثابت می کند.  

لکه خون و چسب

اگر لکه روی پارچه های نخی و کتانی سفید اثر گذارده  باشد لکه های تازه را در آب سرد فرو ببریدوکاملا بشوئید و برای لکه هایی که به آسانی پاک نشوند محلول آب نمک به کار برید (4/1واحد نمک و2 واحد آب به کار برده شود).

خون و چسب و هر چیزی که دارای ماده قندی باشد روی هر نوع ماده رنگی قابل شستشو که اثر گذارده باشد به و سیله  اسفنج یا تتراکلرور کربن بشوئید . سپس با آب سرد بوسیله اسفنج شستشو داده و دوباره با آب صابون نیم گرم بشوئید.   

  

لکه شمع

روی پارچه های نخی وکتانی سفید یا هر نوع پارچه رنگی قابل شستشو  ابتدا موم اضافی را برداشته سپس قسمت لک شده را بین کاغذ خشک کن بگذارید و یا با اتوی داغ فشار دهید بعد با تتراکلرور کربن به وسیله اسفنج بشوئید.(می توان به جای تتراکلرور کربن از بنزین استفاده کرد) 

 

لکه سقز

اگر لکه روی پارچه های نخی و کتانی سفید اثر گذارده باشد روی لکه را یخ بمالید و بعد سقز را از بین ببرید و اگر لکه باقی ماند آن را به وسیله اسفنج و تتراکلرور کربن بشوئید.   

لکه چای

بلافاصله با آب سرد بشوئید.    

لکه شکلات و کاکائو

در پارچه های رنگی قابل شستشو  لکه را ابتدا با آب صابون شسته سپس لکه ها را به وسیله تتراکلرور کربن از بین ببرید.   

 

لکه روغن ماهی

در پارچه های نخی وکتانی سفید بایستی لکه تازه را ابتدا با تتراکلرور کربن و اسفنج بشوئید بعد با آب گرم و صابون شستشو دهید. لکه کهنه را با آب اکسیزنه بشوئید تا بیرنگ شود بعد با آب خوب بشوئید.    

لکه قهوه

در  پارچه های نخی و کتانی سفید آب جوش را روی لکه بریزید سپس این کار را از طرف دیگر لکه تکرار کنید. اگر لکه نرفت آن را با آب اکسیزنه بشوئید سپس با آب خالص شستشو دهید .(اول صابون به کار نبرید  زیرا ممکن است لکه ثابت شود)

در پارچه های رنگی قابل شستشو  آن را با آب گرم و اسفنج شستشو دهید  اگر لکه باقی ماند گلیسیرین گرم به کار ببرید و بگذارید نیم ساعت بماند سپس با آب خوب شستشو دهید و بعد با آب گرم و صابون بشوئید.   

  

لکه کره و بستنی

در پارچه های نخی و کتانی سفید  پارچه را در آب سرد خیسانده لکه را از بین ببرید و مانند طریقه لک زدایی میوه یا شکلات عمل کنید بعد در آب گرم بشوئید و سپس با آب شستشو دهید.

در پارچه های رنگی قابل شستشو  نخست پارچه را بوسیله اسفنج و با آب نیم گرم و صابون بشوئید اگر لکه باقی ماند از تترا کلرور کربن استفاده نمائید .   

 

لکه تخم مرغ یا گوشت

در پارچه های نخی و کتانی سفید  لکه را در آب سرد خیس کنید بعد بشوئید اگر لکه باقی ماند آن را با اسفنج وتتراکلرور کربن پاک کنید.    

 

لکه میوه یا آب میوه

در پارچه های رنگی قابل شستشو  ابتدا آن را با اسفنج و آب سرد بشوئید  اگر لکه باقی ماند گلیسیرین به کار ببرید و بگذارید چند ساعت بماند بعد آن را با آب گرم و صابون بشوئید.   

لکه علف

در پارچه های نخی وکتانی سفید  لکه را با دنبه یا روغن مالش داده  سپس با آب وصابون بشوئید . لکه باقی مانده را با آب اکسیزنه  یا الکل سفید از بین برده و در خاتمه پارچه را با آب و صابون شستشو دهید.   

 

لکه لاک ناخن

در پارچه از الیاف طبیعی می توان از آسیتون یا تینر استفاده کرد ولی در پارچه های مصنوعی به جای آسیتون و تینر حتما از تتراکلرورکربن  استفاده نمائید.    

لکه های سوختگی و لکه اتو

اگر پارچه فقط مختصری زرد شده است  و سوختگی عمیق نیست جای لکه را مرطوب کرده نمک بپاشید و بگذارید در آفتاب بماند یا اینکه با آب اکسیزنه محلول در آب بشوئید یا قدری نشاسته را خمیر کرده روی لکه بگذارید و بعد از چند دقیقه بردارید . اگر پارچه زیاد سوخته باشد علاج ندارد.    

لکه سبزی

اگر لکه تازه باشد محلول آب والکل  و یا اتر به کار ببرید  ولی اگر لکه کهنه باشد باید پربرات دوسود  با آب اکسیزنه  و یا آمونیاک مصرف کرد.

لکه های  کلروفیل گیاهان را هم چنین  می توان با هیدرو سولفیت دو سود از بین برد بدین طریق که 5 گرم از آن را در صد گرم آب مخلوط کرده  بر روی لکه مالش می دهند.اگر پارچه رنگی باشد و رنگ آن ثابت نباشد نباید با این دارو پاک نمود ولی پارچه های سفید را به خوبی می توان با این دارو لکه گیری کرد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد